hannahinmalawi.reismee.nl

Safari

Donderdagochtend om zeven uur werden we door Rachid en Johnnie, onze vaste taxichauffeurs, opgehaald en afgezet bij Kiboko, een hotel in de stad. Daar was het een kwestie van een formulier invullen, wachten op onze mede safarigangers en op ons vervoer. En daar kwamen dan de bus en jeep aanrijden. Eenmaal beneden en na onze tassen in de bus te hebben gestopt, was het tijd voor een groepsfoto en daarna konden we gaan. Een reis van 6,5 uur lag ons voor de boeg.

Onze eerste stop was bij een benzine station waar we de gelegenheid kregen om gebruik te maken van het toilet en om wat lekkers te kopen in een winkeltje. Na een kwartier te hebben stilgestaan en om geld vragende kinderen om ons heen te hebben gehad, reden we door naar de grens met Zambia. Allemaal ons paspoort inleveren, 50 dollar betalen en klaar is kees. Het ging veel soepeler dan ik had verwacht en driekwartier later zaten we alweer aan een heerlijke lunch op een prachtige plek. Na deze lunch ging de reis toch echt in één stuk door naar het safaripark en een uur of drie later kwamen we daar aan. Wat een mooie plek. Gelijk bij aankomst werden we gebracht naar ons tentenkamp en kregen we aan onze eettafel het programma uitgelegd. Donderdag zouden we niks meer hebben en hadden we de rest van de dag vrij. Onze verblijfplaats heette Track & Trail River Camp en was adembenemend mooi. Het grensde aan de rivier, die bijna leegstond, en waar we al verschillende antilope soorten zagen drinken. Lopend vanuit ons tentenkamp lag als eerst aan onze linkerhand het toiletgebouw en een kleine open sportschool. Tegenover de sportschool lag, prachtig op een verhoging, het zwembad die uitzicht bood op de rivier en waardoor we als we op de rand hingen een prachtig uitzicht hadden op de rivier. Aan de linkerkant naast het zwembad waren er twee ‘hangplekken’. Een gemaakt van twee stoeltjes staand onder een rieten dakje en een gemaakt met een rieten dakje en daaronder drie hangmatten. Heerlijk! Savonds maakte we ons klaar om naar bed te gaan en moest ik als enige nog naar de wc. Wilden we naar de wc, dan moesten we met onze zaklamp schijnen en werden we geëscorteerd door James. We mochten niet in het donker alleen over het kamp lopen, omdat de wilde dieren in ons kamp konden komen. Onderweg naar de wc, een afstand van 150 meter, kwamen we een groep olifanten tegen. Heel bijzonder en gaaf om van zo’n korte afstand een groep olifanten te zien!

Na een onrustige nacht te hebben gehad begon voor ons op vrijdag om vijf uur de dag. We werden gewekt en om half zes kregen we ons ontbijt en om zes uur vertrokken we voor onze ochtendsafari. In een jeep met een stoffen dak werden we rondgereden en hebben we ontzettend veel al mogen zien van de natuur en de dieren. Om tien uur waren we terug in het kamp en hadden we tot half twaalf vrije tijd. Ik heb toen heerlijk gezeten op de stoeltjes onder het rietdakje en om half twaalf gingen we naar de eettafel en kregen we onze warme lunch. En na de lunch hadden we weer vrije tijd tot half vier. Na een duik in het zwembad te hebben genomen en heerlijk te hebben genoten van het warme weer was het tijd voor de thee en koffie om half vier. En om vier uur vertrokken we weer voor een vier uur durende avond safari. Na een uur of twee hadden we een pauze en langzaam aan werd het donker. De echt avond safari was begonnen. Al moet ik zeggen dat we niet veel hebben gezien. Het is natuurlijk donker, dus zelf kan je niks zien. En de man naast de bestuurder scheen wel met een lamp, maar dat ging zo snel heen en weer dat ik het op een bepaald moment had opgegeven om mee te kijken. Na niks te hebben gezien, jammer genoeg, kwamen we uiteindelijk toch nog een civet tegen. Wat een opluchting, toch nog iets gezien. En je gelooft het of niet. Maar zowaar kwamen we ook nog een hele groep nijlpaarden tegen. Al met al toch nog een leuke safari gehad in het donker. Om acht uur kwamen we weer aan in het tentenkamp en stond het avondeten voor ons klaar. Na het eten was er nog tijd voor een potje Uno en toen zijn we toch echt naar bed gegaan.

De zaterdag had hetzelfde programma als de vrijdag. Een heerlijk relaxte dag dus.

En zondag was het alweer tijd om naar huis te gaan. Een lange terug reis stond ons weer te wachten waar we wederom verschillende stoppunten hebben gehad.

De eerste stop was op een fabriek waar ze met de hand stoffen maakte en waar we van een maar al te vriendelijke man een rondleiding kregen en hij met veel enthousiasme vertelde over het reilen en zeilen daar. De tweede stop was bij de grens, waar het jammer genoeg niet zo voorspoedig ging als op de heenreis. Na bijna vijf kwartier daar te hebben gewacht en te hebben gepraat en onze visa’s in orde te hebben gemaakt konden we Malawi eindelijk in. En in Malawi hebben we, weliswaar op een veel minder mooie plek, een lunch gekregen. En uiteindelijk, na een uur of acht, kwamen we eindelijk weer aan bij Kiboko waar we gewacht hebben op de taxi en dan toch echt naar huis konden gaan.

Zoals jullie kunnen lezen en zien op de foto’s heb ik een voortreffelijke reis gehad. Lieve huisgenootjes en Kiboko Safari’s, bedankt!

E.Lammers

Geweldig mooi reis. Nijlpaarden zijn het gevaarlijkst. Kunnen geweldig hard lopen. Maar lopen wel door.

Theresia

Dat jij nu weer als enigste moest plassen..
Maar daardoor had je wel geluk!
Geniet van je mooie tijd in Malawi!! Dikke kus en hou je taai

Marjan S.

He Hannah, leuk joh weer zo/n verslagje. Je vermaakt je prima merk ik. Hoe is het verder op je school?!?!?liefs van ons

Doingoood